Op maandag reageer ik onder de noemer “Kort Leidsch” op een artikel dat afgelopen week in een van de Leidse kranten heeft gestaan. Een artikel dat mij bezig hield, prikkelde of omdat het zo mooi Leids is dat extra genoemd moet worden. Of gewoon omdat ik mijn mening wil geven over het nieuws! Deze week: Centrum verliest slag om shopper (bron: Leidsch Dagblad, 13 februari, artikel onderstaand weergegeven).

Het zijn vernietigende cijfers waar je niet vrolijk van wordt: De Leidse detailhandel in de binnenstad is in de afgelopen 5 jaar 30% van de omzet kwijt geraakt. Van alle 10 euro’s die er vijf jaar geleden werden uitgeven in het centrum, zijn er 3 verdwenen. Dat is fors, heel fors! Te daarbij op dat uit het vorige koopstromenonderzoek (KSO) ook al een omzetdaling van ongeveer 30% kwam en je kan concluderen dat de Leidse detailhandel in de binnenstad de afgelopen 10 jaar flinke omzetklappen heeft moeten incasseren.

Voor een deel verdwijnt de omzet naar internet. Winkelen via internet zit al jaren in de lift. Ook consumenten die doorgaans in de Leidse winkelstraten aankopen deden, doen dat nu vanuit de luie stoel. Niets aan te doen dus? Niet helemaal! In plaats van twijfelen aan de onderzoeksgegevens omdat de uitkomsten in de beleving van een enkeling tegen het gevoel in gaat (“want als wij kijken is het zo druk’), zouden instellingen die we daar voor in het leven hebben geroepen zoals het Centrummanagement Leiden, ondernemers kunnen helpen en oproepen om vooral een website te starten en, mits mogelijk, ook een webwinkel te beginnen. Nog steeds zijn er Leidse ondernemers die op het wereldwijde web hun rolluiken 24 uur per dag, zeven dagen in de week omlaag hebben. Zij profiteren dus niet van de trek van de consument naar internet.

De reactie van de wethouder op de teleurstellende cijfers was een stuk beter. Er wordt flink geïnvesteerd in de Leidse binnenstad en in het winkelhart in het bijzonder. De besluiten rondom Aalmarkt, parkeergarage Lammermarkt, parkeergarage Garenmarkt en de herinrichting van de Beestenmarkt die in een ver verleden zijn genomen, naderen nu de fysieke voltooiing. “Zie het als een nulmeting” zei wethouder Strijk en daar heeft hij gelijk in. Pas bij de volgende meting over 5 jaar kunnen we zien of het tij gekeerd wordt en of de fysieke ingrepen in de stad die winkelen moet bevorderen daadwerkelijk een positief effect hebben. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het door de wethouder geïntroduceerde betaald parkeren in zo ongeveer de hele stad consumenten niet direct zal verleiden om Leiden te bezoeken. Uit het KSO blijkt dat consumenten juist parkeren en bereikbaarheid als negatief beoordelen. Maar goed, met de garages in het vooruitzicht is er licht aan het einde van de tunnel.

Er liggen ook andere gevaren op de loer. Winkelgebieden om Leiden heen hebben simpelweg veel geïnvesteerd in hun winkelgebieden. Omdat het geen vergelijking is laat ik Den Haag, Rotterdam en Amsterdam buiten beschouwing. Ook Leidsenhage, Zoetermeer, Hoofddorp, Alphen en Amstelveen hebben veel geïnvesteerd. Tel daar 2 outletcentra bij op (Halfweg en Zoetermeer) en de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Gelukkig krijgt de Haarlemmerstraat een gewenste facelift, maar wat mij betreft moet dat een begin zijn. We moeten er alles aan doen om de consument weer te verleiden de Leidse binnenstad te bezoeken om er lekker te winkelen.

Shopper1 -feb 17