5750655In mijn jeugdjaren was een bezoek aan de koopavond in het centrum van Leiden een hele belevenis. De verlichte winkelstraat waar de muziek als lokkertje uit de boxen schalde, had op mij en op mijn generatiegenoten een bijzonder grote aantrekkingskracht. Menig donderdagavond sprong ik met mijn hippe O’neill-portemonnee in mijn binnenzak op mijn fiets om bij de stroopwafelkraam een zak koekkruimels te kopen en om bij de platenwinkel tot ergernis van het personeel Cd’tjes te luisteren van de meest uiteenlopende artiesten. Menig Turn up the Bass CD heb ik op koopavond gekocht. Menig CD-singeltje trouwens ook. In mijn tienerjaren was de koopavond een begrip!

Wat vroeger een bruisende avond was waar het vaak contant uitbetaalde weekloon werd uitgegeven in winkels en horeca, is het thans geworden tot een gure avond waar je op Leidens winkelstraten een kanon kan afschieten. Bezoekers blijven weg omdat de charme verdwenen is en omdat er door de jaren heen een gevoel van onveiligheid aan de koopavond kleeft. Uit onderzoek blijkt dat ondernemers dit beeld bevestigen. “Nutteloos en onveilig, niet echt een reclame voor de stad zo’n lege winkelstraat. Een toerist of bezoeker denkt bij een koopavond toch aan iets anders” zo vertelde een ondernemer er aan toevoegend dat de koopavond hem meer geld kost dan dat het hem oplevert. Overigens kost de koopavond ook belastinggeld. De avond vraagt immers de nodige inzet van handhavers en politie. Kortom, misschien moeten we concluderen dat het populaire onderdeel van mijn tienerweek aan flinke slijtage onderhevig is.

Tijd  voor een oplossing dus. Veel ondernemers geven de voorkeur aan het zetten van een streep door de wekelijkse koopavond op donderdag. Liever omarmen ze het ‘Duitse’ model waarbij winkels op vrijdag en op zaterdag langer open zijn. Een goed idee lijkt mij, niet in de laatste plaats omdat  de overloop van winkels naar bijvoorbeeld horeca en podia veel sneller gemaakt wordt. Winkelen, cultuursnuiven en een hapje eten gaan op vrijdag en zaterdag simpelweg beter samen dan op de doordeweekse donderdag. Bovendien spelen in Duitse steden gemeenten een aanjagende en faciliterende rol, bijvoorbeeld door een versoepeling van de parkeertarieven op die koopavonden om zodoende het bezoek te stimuleren.  Om de koopavond een nieuwe impuls te geven zou Leiden niet alleen het Duitse model moeten omarmen, maar tevens zou de gemeente een faciliterende rol kunnen spelen. Op die manier kan koopavond 2.0 weer net als vroeger een stimulans voor de detailhandel zijn.