Op maandag reageer ik onder de noemer “Kort Leidsch” op een artikel dat afgelopen week in een van de Leidse media heeft gestaan. Een artikel dat mij bezig hield, prikkelde of omdat het zo mooi Leids is dat extra genoemd moet worden. Of gewoon omdat ik mijn mening wil geven over het nieuws! Deze week het korte bericht Spaanse modeketen alsnog naar Leiden (bron; Sleutelstad, 24 mei, link hier)
Welke winkelketen het is, wordt angstvallig geheim gehouden, maar dat de keten van Spaanse komaf is, is al wel bekend. Zara is Spaans en als die werkelijk zich in de Leidse Haarlemmerstraat gaat vestigen dan is dat echt een bonus voor de stad. Zara is populair, Zara is kwaliteit, Zara heeft een magneetwerking op bezoekers. Zara voegt iets toe aan de stad en Zara is een winkelketen die omliggende gemeenten met concurrerende winkelcentra als Leidsenhage, Alphen aan den Rijn en Zoetermeer niet hebben. Met een keten als Zara zou Leiden onderscheidend zijn.
Een goed winkelaanbod bestaat wat mij betreft wel uit een goede mix van winkels. Landelijke ketens zijn belangrijk voor de aantrekkingskracht van een winkelstad. Ze zijn landelijk bekend, maken landelijk reclame, hebben een landelijke uitstraling en vormen dus de taart van iedere winkelstad. Of we het nou leuk vinden of niet, ketens als Hema, Sting, C&A, We, Men at Work, Manfield en Mango trekken veel volk en zijn ook nog eens populair onder het winkelende publiek. Maar alleen ketens maakt een winkelgebied niet af. Alleen maar ketens betekent dat je maar een half gevulde winkelstraat bent. Of, zo u wilt, eenheidsworst. Want de ketens zitten niet alleen in Leiden. Ook im Nieuwegein, Almere en Hoofddorp. Het mooie van een winkelstad is juist het gespecialiseerde aanbod, zeker in een schitterende historische binnen stad zoals Leiden die heeft. De leuke boetiekjes en kleine speciaalzaken in de aanloopstraatjes. Die zelfstandige ondernemers waar service, maatwerk en beleving voorop staan, hebben we in Leiden gelukkig ook. Waar de ketens de taart zijn, zijn de zelfstandige speciaalzaken de kers er op. Winkels als Velvet, Borgman & Borgman, Anne & Max, Via Mio, de Vliegershop, Trappers, Van Stockum en Piece of Cake zijn de kers op de taart. Gezamenlijk maken we die taart zo onweerstaanbaar lekker.

Zara in Den Haag
Waarom is dat diverse winkelaanbod zo belangrijk? Allereerst trekt een goed en gevarieerd winkelaanbod een breed publiek dat verder gaat dan onze stadsgrenzen. Het is altijd een beetje vloeken in de kerk maar Leiden is wat winkelen betreft het centrum van een omvangrijke regio. Natuurlijk willen we graag dat die mensen naar Leiden komen en dat ze hier een gezellige dag hebben. En dat ze hun geld hier uiteraard komen uitgeven, of ben ik dan inhalig? Een keten als Zara maakt het imago van Leiden als gezellige winkelstad alleen maar sterker natuurlijk. Daarnaast is de detailhandel simpelweg een grote werkgever van Leiden. Honderden zo niet duizenden Leidenaren vinden werk in de detailhandel, met name ook scholieren en studenten die er hun eerste bijbaantje vinden en er voor het eerst in aanraking komen met het fenomeen werken. De detailhandel is bij uitstek onderdeel van de Leidse banenmotor. Maar bovenal: een stad met een internationale uitstraling zoals Leiden die door de aanwezigheid van zoveel kennisinstellingen is, daar hoort natuurlijk gewoon een goed en divers winkelaanbod bij.
Toch wil ik afsluiten met een kritische noot: gelukkig is de economische crisis grotendeels voorbij en de winkeliers die er nu nog zitten, hebben de crisis dus overleefd. Soms met hangen en wurgen, maar toch! Na zeven magere jaren mogen wat mij betreft de vette jaren (weer) aanbreken voor de Leidse ondernemer. Hoe dat te doen? Laten we eens beginnen om te kijken naar de lokale lasten die ondernemers betalen. Precariobelasting (het gebruik maken van openbare grond) is wat mij betreft niet meer van deze tijd. Een ondernemer die de openbare ruimte gebruikt om Leiden een aantrekkelijke winkelstad te maken moeten we een bos bloemen sturen en geen gepeperde rekening. Dat zal ondernemerschap niet versterken en stimuleren. Die taart met die kers kan ook een keer bederven natuurlijk.