MerenwijkDat werd tijd ook, was mijn eerste reactie bij het lezen van het artikel verkeersonderzoek bij ‘gevaarlijke kruising’ Merenwijk op Unity.nu. Wat mij betreft is een onderzoek naar de verkeerssituatie overbodig. Fietspaden die schuin over de weg liggen, belemmeren het juiste zicht van een automobilist met alle veiligheidsrisico’s van dien. Ook als automobilisten netjes remmen en voorrang willen geven. Voor wat je niet ziet, kan je ook niet remmen. Als ik mij niet vergis is daar in het verleden ook voor gewaarschuwd. Bovendien denkt de automobilist dat hij, net als op veel kruispunten in Leiden, voorrang heeft. Het is dus een atypische kruising waar geen onderzoek voor nodig is om te concluderen dat hij niet zo aangelegd had moeten worden omdat het de situatie alleen maar onveiliger heeft gemaakt. Als het dus kan: wijzigen!

Het is natuurlijk heel verleidelijk om nu over het credo van het huidige college, De Fiets op 1 te beginnen en te wijzen naar dit kruispunt om te bewijzen dat het tegenovergestelde waar is. In woord heeft de fiets wellicht voorrang maar in de praktijk dus nog niet. Het is in diezelfde gedachte wellicht wat makkelijk te wijzen naar de Zijlbrug en het verdwijnen van het loei drukke fietspad aan de noordzijde van de brug met als gevolg dat honderden scholieren ’s ochtends en ’s middags nu 1x de Engelendaal (Leiderdorp) en twee keer de Willem de Zwijgerlaan in Leiden moeten oversteken Met alle chaotische taferelen dan dien. Het is vrees ik wederom een bewijs zijn dat de fiets lang niet altijd op 1 staat.

Het is overigens ook maar de vraag of een gemiddelde Leidenaar het lekker bekkende credo van het college kent. Leidenaren vinden volgens mij dat je sowieso veilig moet kunnen fietsen. Die vinden het slechts gek dat waar de fiets op 1 stond, dat nu niet meer zo is. Op het kruispunt in de Merenwijk was de situatie relatief veilig, nu heeft de fietser voorrang gekregen, maar is het er onveiliger op geworden. In het geval van het fietspad op de Zijlbrug konden fietsers veilig van Leiderdorp naar Leiden fietsen. Nu moeten ze dus niet 2 maar 6 keer een drukke weg oversteken. Ook daar is het er dus niet veiliger op geworden.

En o ja, als we het toch over de Merenwijk en de Rondweg daar hebben: daar staat al maanden een stompje van wat ooit een lantaarnpaal is geweest. Toen ik in de verkiezingscampagne aangaf dat dat Leidenaren ‘gewoon’ van de gemeente verwachten dat dit soort dingen gerepareerd moeten worden, werd ik weggezet als azijnzeiker. “Alsof we dat niet doen” was de verontwaardigde reactie. Nou, nee dus! Voor veel Leidenaren zijn termen als De Fiets op 1 zoals die bedacht worden op het Stadhuis vaak hele ver weg. De gemiddelde Leidenaar wil gewoon dat de openbare ruimte er een beetje fatsoenlijk uitziet en als er iets kapot is dat het dan gewoon gemaakt wordt. Die wil niet alleen in woord maar ook daadwerkelijk veilig kunnen fietsen in Leiden. Betalen ze daar niet gewoon belasting voor?