In Leiden zijn duizenden ondernemers, bedrijven en instellingen gevestigd die een bijzonder product of een unieke dienst aanbieden. Bedrijven en ondernemers die de motor zijn van de Leidse economie. Leidenaar Joost Bleijie bezoekt ze wekelijks en kwam tot de conclusie dat er naast mooie producten en diensten ook de nodige verhalen schuilgaan achter de winkelgevels en bedrijfspanden. Die zijn te lezen in deze column. Deze week: Crisisplan.

Crisisplan-LogoDe vuurwerkramp in Enschede, de cafébrand in Volendam, de vliegtuigcrash in de Bijlmermeer, de beelden ervan staan bij veel Nederlanders nog op het netvlies gebrand. Ongekende crises die de gemoederen maanden, soms jaren bezighielden. Werner Overdijk en Arjen Boin van Crisisplan zijn gespecialiseerd in dit soort crises. “Wij adviseren en trainen bedrijven en overheden hoe om te gaan met dit soort crises. Als eerst kijken wij of handboeken en processen op orde zijn. Daarna gaan we trainen en oefenen. Dan simuleren we een situatie die nauwelijks van echt is te onderscheiden. Betrokkenen worden zich snel bewust van dat hun handelen tijdens een crisis gevolgen kan hebben.”

Na hun studie bestuurskunde in Leiden kwamen Werner en Arjen snel  het Crisis Onderzoek Team in Den Haag terecht. Daar kregen ze met uiteenlopende crises te maken. Uiteindelijk kozen ze er voor om voor zichzelf te beginnen. “Dat was wel een stap maar we zijn in 2001 inderdaad voor ons zelf begonnen. Hier aan de Frambozenweg in Leiden. Wij adviseren in strategische besluitvormingsprocessen. Natuurlijk is het belangrijk om bepaalde crises te voorkomen. De preventie zeg maar. Maar dat doen wij niet. Wij adviseren bedrijven en instellingen in wat te doen als er een crisis plaatsvindt en hoe te handelen zodat de crisis niet groter wordt.” Als voorbeeld geeft Werner een explosie bij een bedrijf. “Kijk bedrijven hebben qua preventie alles goed voor elkaar, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook op het moment dat een explosie plaatsvindt weten ze precies wat ze moeten doen. Praktisch is de hulpverlening over het algemeen uitstekend geregeld. De vraag is wat er gebeurt als de kruitdampen zijn opgetrokken. Als duidelijk wordt wat de schade precies is. Naast praktische schade kan verkeerde communicatie en verkeerd handelen enorme reputatieschade hebben voor een bedrijf of een gemeente. Mensen kunnen hun vertrouwen in een bedrijf, een product of het vertrouwen in de overheid kwijtraken. Ook de maatschappelijke impact kan enorm groot zijn. Wij trainen bedrijven en overheden om hier goed mee om te gaan.”

Het is wellicht een gekke vraag, maar hoe kom je aan klanten? Een advertentie sorteert waarschijnlijk weinig effect? “Wij moeten het hebben van mond-op-mond reclame. Voordeel is dat wij een aardig trackrecord hebben en dat wij een van de weinigen in Nederland zijn die hier op gespecialiseerd zijn.” Waar moeten we in Nederland wat betreft crises rekening mee houden? “Terreurdreiging is natuurlijk actueel. Iedereen kent die dreiging inmiddels, maar er liggen nog veel grotere gevaren op de loer. Klimaatverandering en de inherente stijging van de zeespiegel, maar met name alles wat met cybercrime te maken heeft. Er wordt zo ontzettend veel getrolled, gehacked en fake-News verspreid dat dat bedrijven en overheden compleet kapot kan maken. Wij helpen bedrijven en overheden om zich hier tegen te wapenen en ze goed uit te rusten voor het moment dat het noodlot toeslaat.”

Crisisplan is gevestigd aan de Frambozenweg 123. Meer informatie is te krijgen via www.crisisplan.nl