73. de Volle200In Leiden zijn duizenden ondernemers, bedrijven en instellingen gevestigd die een bijzonder product of een unieke dienst aanbieden. Bedrijven en ondernemers die de motor zijn van de Leidse economie. Leidenaar Joost Bleijie bezoekt ze wekelijks en kwam tot de conclusie dat er naast mooie producten en diensten ook de nodige verhalen schuilgaan achter de winkelgevels en bedrijfspanden. Die zijn te lezen in deze column. Deze week: DeVolle200.

In Nederland beginnen steeds meer mensen voor zichzelf. De tijd dat je van je 20e tot aan je 65e bij één en dezelfde werkgever zit, is voorbij. Wisselen van banen is gewoner geworden en voor jezelf beginnen is al lang niet meer weggelegd voor de echte ultieme durfal. “Ondernemen is echter wel een vak apart”, zegt Hieke van Hoogdalem van DeVolle200. “Een slager, cartoonist of een fysiotherapeut kunnen hele goede vakmensen zijn, maar dat maakt ze nog geen goede ondernemers en geeft ook geen garantie dat een net opgezet bedrijf meteen goed loopt. Ik ben ondernemerscoach en help ondernemers hun droom te verwezenlijken met hun bedrijf; meestal mensen die vanuit loondienst voor zichzelf willen beginnen als dienstverlener en vanaf het begin de boel slim willen opzetten. Daarbij stel ik vaak confronterende vragen. Startende ondernemers noemen gesprekken met mij een mentale klap voor hun kop, maar wél nuttig. Dit soort gesprekken zijn cruciaal om een onderneming te laten slagen. Ze laten je namelijk het juiste pad en de juiste drive vinden.”

Hieke is een echte Leidse en verdiende haar sporen onder meer bij deze krant, het Leids Nieuwsblad van Buijzepers. Ze kwam met onnoemelijk veel bedrijven in contact en zette er zelf meerdere op. “Ik zag en ervoer hoe het moet en hoe het niet moet, en heb al meerdere starters geholpen. Maar via andere wegen, zoals websites bouwen en copywriting. Uiteindelijk besloot ik om van die coachingssessies mijn belangrijkste werk te maken. Veel startende ondernemers kijken naar grote bedrijven en proberen die te kopiëren. Adverteren de grote jongens veel, dan willen de kleintjes dat ook. Die moeten zichzelf echter hele andere vragen stellen: wie is mijn doelgroep en hoe bereik ik die? Waar bereik ik die en hoe? Daar zijn echt geen grote marketingbudgetten voor nodig, met alle mogelijkheden die internet biedt. Ik zet startende ondernemers aan het denken om slimme keuzes te maken, zodat ze een toekomstbestendige onderneming opbouwen die bij hen als persoon past.”

Eigenlijk hoort DeVolle200 bij de doelgroep die Hieke probeert te bereiken: een startende onderneming op zoek naar klanten. “DeVolle200 bestaat pas sinds mei, mijn vorige bedrijf heb ik opgeheven. Maar voor die eerste maanden mag ik niet klagen. Er staat al heel wat in de pijplijn en ik heb nu enkele klanten. Ik hoor mensen die goed zijn in hun vak en voor zichzelf willen beginnen vaak zeggen: ‘Ik krijg vast geen klanten, laat staan dat ik daarvan kan leven’. Mijn hart breekt als ik zulke mensen enthousiast hoor praten over wat ze het liefst doen, maar vervolgens met hangende schouders zie en hoor zeggen: “Maar dat kan tóch niet…”. Ik geloof dat gewoon niet! Als je iets wilt en ergens echt goed in bent, dan kan je het wel. Met omdenken – waar ik heel goed in ben dankzij mijn creatieve gedachtenkronkels – en met mijn motto ‘Dat regelen we ff’, krijg je vaak wél klanten voor die bijzondere diensten die eerst onverkoopbaar lijken. Ondernemen kun je leren, net als je vakinhoudelijke kennis.”

De Volle 200 is gevestigd aan de Wielmakersteeg 26 in Leiden. Meer informatie is te vinden via www.devolle200.nl/gratis.