Velvet2In Leiden zijn duizenden ondernemers, bedrijven en instellingen gevestigd die een bijzonder product of een unieke dienst aanbieden. Bedrijven en ondernemers die de motor zijn van de Leidse economie. Leidenaar Joost Bleijie bezoekt ze wekelijks en kwam tot de conclusie dat er naast mooie producten en diensten ook de nodige verhalen schuilgaan achter de winkelgevels en bedrijfspanden. Die zijn te lezen in deze column. Deze week: Velvet Music

Aan de Nieuwe Rijn, achter de kenmerkende luifels is al sinds jaar en dag Velvet Music gevestigd. De winkel ademt muziek. “Wij zijn geen muziekwinkel met alleen maar rekken vol CD’s of LP’s” zegt Hans Parlevliet, eigenaar van Velvet Music. “Wij proberen de muziekcultuur over te brengen. Dat is niet alleen een CD of een plaat, maar een gevoel van iets bijzonders kopen. Een winkel moet een ziel hebben, daarom proberen wij alle soorten muziek te verkopen. Van alleen dozen stapelen moeten wij het niet hebben. De muziekcultuur over brengen proberen wij ook door bandjes hier in de winkel te laten optreden en door de participeren in muziekfestivals. Muziek is gevoel, muziek is passie, dat staat in onze winkel centraal.” En dat is niet onopgemerkt gebleven. Waar Hans ruim 25 jaar geleden na een lange staat van dienst bij een muziekimporteur voor zichzelf begon, is Velvet Music nu uitgegroeid tot een franchiseformule met 16 verkooppunten door het hele land. “En overal in alle winkels staat de muziekcultuur centraal.”

De afgelopen jaren is de muziekbranche enorm veranderd. Onder invloed van streamdiensten als Spotify en het downloaden van muziek, al dan niet illegaal, zijn veel muziekwinkels verdwenen. Het meest in het oog springende faillissement was die van de eens zo populaire Free Record Shop. Voelt Hans zich met Velvet Music een van de laatste de Mohikanen? “Samen met nog een andere muziekwinkel zijn wij inderdaad als enige overgebleven in Leiden. Hoe anders was dat een jaar of 20 geleden. Toen zaten er meer dan 20 platenzaken in de stad. Je had zelfs 2 platenzaken die gespecialiseerd waren in dancemuziek. Leiden was voor het verkopen van muziek echt een goede stad. Ik begon met Velvet Music in de hoogtijdagen van de CD. De bank verklaarde mij voor gek dat ik er aan begon. Na een jaar kreeg ik van de bank een brief waarin verkapt stond dat ik er beter mee kon stoppen. En dat klopte wel: de eerste jaren werkte ik 60 tot 70 uur per week maar verdiende weinig. Ik kon simpelweg niet concurreren met de dumpprijzen die de Free Record Shop of Megapool vroegen voor een CD. Kwaliteit, gevoel, beleving en het brede aanbod moest mij dus onderscheidend maken. Dat is gelukt. Niet alleen bestaan we nog steeds maar tevens komen mensen uit de wijde omtrek hierheen om een middag muziek te beleven.”

Het faillissement van grote platenzaken heeft voor Velvet Music wel gevolgen gehad. “Natuurlijk is het spannend om te ondernemen in tijden dat de branche in beweging is. Wij hebben altijd geloofd in ons concept. Dat is onze redding geweest. Door het verdwijnen van platenzaken is bij ons ook de mainstreammuziek weer meer in de schappen terecht gekomen.” Hans kijkt opzij naar zijn college Mark. “Kom hoe heet hij ook alweer, die Nederlandse zanger”, “Frans Duijts” vult Mark aan. “Ja, Frans Duijts ja. Daar gingen mensen vroeger voor naar een grote platenzaak. Wij hadden dat nauwelijks. Nu wel, we zijn immers een  platenzaak voor alle muziekliefhebbers.”

Velvet Music is gevestigd aan de Nieuwe Rijn 34. Meer informatie is te vinden op www.velvetmusic.nl